SIA VALMIERAS ZAĻĀ SKOLA
Privātā pamatskola VALMIERAS ZAĻĀ SKOLA
Strazdu
iela 2, Valmiera, LV - 4201, reģ. nr. 40008212207, tālr.29218092,
e-pasts:
[email protected], www.zalaskola.lv
APSTIPRINĀTS ar Privātās pamatskolas ZAĻĀ SKOLA direktores 03.09.2018. rīkojumu Nr.ZS2018.1.9/6
KĀRTĪBA
03.09.2018.,
Valmierā
Nr.ZS2018.3.34/1
rīcībAS
Kārtība, ja tiek konstatēta fiziska vai emocionāla vardarbība pret izglītojamo
Izdota
saskaņā ar Ministru kabineta
2009.gada 24.novembra noteikumu Nr.1338
„Kārtība, kādā nodrošināma izglītojamo
drošība izglītības
iestādēs un to organizētajos pasākumos”
6.5. apakšpunktu
1. Vispārējie noteikumi:
1.1. Privātās pamatskolas ZAĻĀ SKOLA (turpmāk-Skola) rīcības kārtība
(turpmāk – kārtība) nosaka vadītāja un pedagogu rīcību, ja tiek konstatēta fiziska vai emocionāla vardarbība pret izglītojamo.
Kārtības mērķis ir novērst fizisku vai emocionālu vardarbību pret izglītojamo, radot vidi laba un godīga cilvēka attīstībai.
1.2. Noteikumi paredz:
1.2.1. kā tiek risināti konflikti starp
izglītojamajiem;
1.2.2. kā tiek risināti konflikti starp
izglītojamo un Skolas darbinieku;
1.2.3. direktora un darbinieku rīcību, ja Skolas
darbinieks ir pieļāvis fizisku un emocionālu vardarbību pret izglītojamo;
1.2.4. direktora un darbinieka rīcību, ja ir
saņemta informācija vai ir aizdomas par fizisku, emocionālu, seksuālu
vardarbību vai vecāku nolaidību izglītojamā ģimenē;
1.2.5. direktora un darbinieka rīcību, ja
izglītojamais bez attaisnojoša iemesla neapmeklē Skolu;
1.2.6. direktora un darbinieku rīcību, ja
izglītojamais kādas personas darbībā saskata draudus savai vai citu personu
drošībai.
1.3. Vardarbības pret izglītojamo novēršanai izglītības iestāde papildus ievēro Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas 2008.gada 8.oktoba
metodiskos ieteikumus „Izglītības iestādes, sociālā dienesta, bāriņtiesas un citu iestāžu kompetence starpinstitucionālajā sadarbībā, veicot
preventīvo darbu un risinot vardarbības gadījumus pret bērnu”, kas nosaka rīcības shēmas un veicamos pasākumus, gadījumos, kad pastāv aizdomas par iespējamiem bērnu tiesību pārkāpumiem saistībā ar vardarbību pret izglītojamo.
1.4. Darbā
ar izglītojamo problēmsituāciju risināšanu tiek ievērota
konfidencialitāte. Saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likumā
noteikto, informācija, kuru par
izglītojamo ieguvis izglītības iestādes darbinieks ir ierobežotas pieejamības, un ziņas, kas jebkādā veidā varētu kaitēt bērna turpmākajai attīstībai vai viņa psiholoģiskā līdzsvara saglabāšanai, nav izpaužamas.
Visi ar konfliktu izmeklēšanu saistītie dokumenti glabājas pie skolas direktores.
1.5. Konflikts šīs kārtības izpratnē ir pretēju
vēlmju, interešu, viedokļu, pozīciju un mērķu sadursme, sacensība vai ķīviņš
starp atšķirīgi domājošiem indivīdiem.
1.6. Fiziska vardarbība šīs kārtības izpratnē ir
bērna veselībai vai dzīvībai bīstams apzināts spēka pielietojums.
1.7. Emocionālā
vardarbība šīs kārtības izpratnē ir bērna garīgo vajadzību ignorēšana, pašcieņas aizskaršana
vai psiholoģiskā ietekmēšana, negatīvi ietekmējot viņa emocionālo attīstību.
2. Konflikti starp izglītojamajiem
2.1. Ja konstatēts konflikts starp izglītojamajiem, kura laikā saskatāma fiziska vai emocionāla vardarbība, tiek veiktas šādas darbības:
2.2. Pedagogs pārtrauc konfliktu un
nodrošina drošu vidi izglītojamajiem, nepieciešamības gadījumā tiek sniegta
medicīniskā palīdzība;
2.3. Jebkurš darbinieks, kurš konstatējis konfliktu starp
izglītojamajiem, kura laikā saskatāma fiziska vai emocionāla vardarbība,
nekavējoties ziņo klases audzinātājam vai izglītības iestādes vadītājam par
konstatēto konflikta situāciju;
2.4. Par problēmsituāciju tiek sastādīts
Uzvedības protokols, kurā tiek aprakstīta situācija uzreiz pēc konflikta;
2.5. Izvērtējot situāciju, klases audzinātājs
vai vadītājs emailā vai telefoniski informē par situāciju izglītojamā vecākus
vai tiekas klātienē;
2.6. Izvērtējot konfliktsituāciju, izglītības
iestādes vadītājs var lūgt izglītojamā vecākus ar izglītojamo konkrētajā dienā
veikt audzinošas pārrunas vai izmantot skolas psihologa palīdzību;
2.7. Ja konflikta situācija nav atrisināta, tad
klases audzinātājs iesniedz rakstisku iesniegumu izglītības iestādes vadītājam,
tālāk izglītības iestādes vadītājam lemjot par skolas psihologa piesaisti
situācijas risināšanai;
2.8. Pamatojoties uz klases audzinātāja
rakstisko iesniegumu, izglītības iestādes vadītājs aicina konfliktā iesaistīto
izglītojamo vecākus uz sarunu klātienē izglītības iestādē, kuras laikā cenšas
konfliktu atrisināt;
2.9. Ja izglītojamā vecāki atsakās risināt
konfliktsituāciju, ignorē klases audzinātāju un skolas administrāciju, vai arī izglītojamā uzvedība
neuzlabojas, vai pat pasliktinās, un skolas direktore neredz turpmākās
sadarbības iespējas, direktore vai vecāki var lauzt apmācības līgumu.
3. Konflikti starp izglītojamo un izglītības iestādes
darbinieku
3.1. Ja noticis konflikts starp izglītojamo un pedagogu
vai izglītības iestādes darbinieku, kura laikā saskatāma fiziska vai emocionāla
vardarbība pret pedagogu vai izglītības iestādes darbinieku, tiek veiktas šādas
darbības:
3.2. Pedagogs vai izglītības iestādes darbinieks
vēršas pie izglītības iestādes vadītāja ar rakstisku iesniegumu ar situācijas
aprakstu (Uzvedības protokols);
3.3. Izglītības iestādes vadītājs sazinās ar
izglītojamā vecākiem un veic pārrunas izglītības iestādes telpās;
3.4. Izglītības iestādes vadītājs organizē sarunu,
kurā piedalās konfliktā iesaistītās puses, tostarp pēc nepieciešamības
pieaicina psihologu situācijas risināšanai, kuras laikā
cenšas konfliktu atrisināt.
4. Ja noticis konflikts starp izglītojamo un pedagogu vai izglītības iestādes
darbinieku, kura laikā
izglītojamais informējis
savus vecākus un vecāki
pedagoga vai izglītības
iestādes darbinieka rīcību novērtējuši
kā nepedagoģisku
(nepedagoģiski profesionālās ētikas
pārkāpums), tiek veiktas šādas darbības:
4.1. Izglītības iestādes vadītāja klātbūtnē vecāki veic pārrunas ar pedagogu vai izglītības iestādes
darbinieku, kurš ir iesaistīts konflikta situācijā;
4.2. Ja vecāki ar pedagogu konflikta situāciju nevar
atrisināt, tad:
4.2.1. izglītojamā
vecāki raksta iesniegumu par notikušo izglītības iestādes vadītājam detalizētai izvērtēšanai;
4.2.2. izglītības iestāde pieprasa rakstisku paskaidrojumu
pedagogam vai izglītības iestādes darbiniekam;
4.2.3. izglītības iestāde uz rīkojuma pamata izveido komisiju un izvērtē konfliktu,
kuras sastāvā bez izglītības iestādes vadītāja ir vēl vismaz 1 pedagogu pārstāvis un 1
atbalsta darbinieks;
4.2.4. tiek veiktas pārrunas atsevišķi ar izglītojamā
vecākiem un pedagogu vai izglītības iestādes
darbinieku. Pēc notikuma izvērtēšanas, pēc nepieciešamības, izglītības iestādes vadītājam ir tiesības pielietot disciplinārsodus (piezīme; rājiens) vai
atstādināt darbinieku no darba;
4.2.5. ja netiek konstatēta pedagoga vai atbalsta darbinieka
vainojama rīcība, izglītības iestāde nosūta motivētu skaidrojumu par darbinieka darbības izvērtējumu un
atbilstību attiecīgiem normatīvajiem aktiem un ētikas principiem.
5. Skolas rīcība, ja tiek konstatēta
vardarbība pret izglītojamo
5.1. Skolēna rīcība:
•
nekavējoties
ziņot jebkuram pieaugušajam cilvēkam skolā: klases audzinātājam, skolotājām, skolas
vadībai vai tehniskajam darbiniekam.
5.2. Mācību priekšmeta skolotāja
rīcība:
•
izvērtē
situāciju, apstākļu noskaidrošana;
•
saruna
ar izglītojamo;
•
ziņojums
klases audzinātājai, atsevišķos gadījumos skolas administrācijai.
5.3. Klases audzinātājs darbā ar klasi vai skolēnu individuāli vardarbības novēršanā
veic šādas darbības:
•
saruna
ar izglītojamo;
•
lietas
apstākļu noskaidrošana, problēmas definēšana;
•
skolēna
paskaidrojums;
•
vienošanās
ar skolēnu (vienošanās protokols);
•
vecāku
informēšana par notikušo situāciju;
•
ja
situācija ir nopietna, tad uz skolu tiek izsaukti vecāki.
•
antisociālas
uzvedības riska, morāles normu, likuma normu izskaidrošana,
•
sarunās
ar vecākiem raksta protokolu, kopīgi veicamo uzdevumu plāna izstrāde,
•
sniegt
pirmo medicīnisko palīdzību;
•
izvērtēt nepieciešamību neatliekamās medicīniskās palīdzības izsaukšanai,
•
audzināšanas
stundā sniegt izskaidrojošu informāciju par medicīniska rakstura sekām vardarbībā iesaistītajiem izglītojamajiem,
5.4. Psihologa rīcība:
•
psiholoģiskais vardarbības situācijas izvērtējums pēc skolas direktores
pieprasījuma;
•
izveido
plānu psihoemocionālam atbalstam vardarbības situācijā iesaistītajiem
vardarbības samazināšanā;
•
citu
speciālistu (ģimenes ārsta, psihiatra, neirologa u.c.) ieteikšana
darbā ar vardarbības situācijā
iesaistītajiem pēc nepieciešamības.
5.5. Administrācijas
rīcība:
•
saruna
ar vardarbībā iesaistītajiem skolēniem, to vecākiem, skolotājiem vai skolas darbiniekiem;
•
iepazīšanās
ar lietas apstākļiem;
•
sarunas
protokols;
5.6. Nepieciešamības
gadījumā
vēršanās pie citām
bērnu tiesību
pārstāvošām
instancēm.
Direktore Ligija Frišfelde